Jochum Douwenga

Posted on 13/11/2011

2


Meijer Verwijk Kleverman is gespecialiseerd in wat in de marketing story telling heet: het creëren van een verhaal rondom een merk om zo authenticiteit en betrokkenheid te creëren. Voor Oldtimers haalden wij een van de trouwste werknemers van Van Slooten (Jochum Douwenga) uit de vergetelheid.

Jochum Douwenga

Jochum Douwenga is werkzaam bij de firma Van Slooten en verantwoordelijk voor die ouderwets lekker drop van Oldtimers. Zijn motto: Ouderwets wordt weer nieuwerwets. En: achter elk dropje zit een verhaal.

Jochum is de derde telg uit een befaamde dropmakersfamilie. Nadat vader Douwe Douwenga tijdens het zoeken naar het eerste kievietsei op tragische wijze verdrinkt in de Tjonger, neemt Jochum Douwenga in de lente van 1948 het stokje over. Dankzij succesnummers als De zoete Taaie Jeentjes, de volzoete Scheepsknopen Drop en de Friese Elfsteden Kerkjes haalt Van Slooten recordomzet na recordomzet. Maar de tijden veranderen. Er is steeds minder vraag naar de kwaliteitsdrop van Jochum en Van Slooten zet hem op een zijspoor.

Als Van Slooten eind jaren ’80 Autodropjes gaat maken in de vorm van autootjes is voor Jochum de maat vol. Met de opmerking ‘Gaan ze dan ook naar benzine smaken’ dient hij zijn ontslag in. Op de avond van zijn afscheid steelt hij de droprecepten, die volgens Jochum aan hem en aan hem alleen toebehoren.

Jochum brengt zijn dagen door met het vervaardigen van miniatuur-scheepsmodellen. Totdat op een dag ergens in 1997 jongeheer Van Slooten zijn Porsche voor de deur van Jochum parkeert. Onderzoek had uitgewezen dat er weer behoefte was aan ouderwets lekkere kwaliteitsdrop. Of Jochum terug wilde komen om onder de naam Oldtimers drop te komen maken. Dat wilde Jochum wel, onder de voorwaarden dat hij alles zelf in de hand houdt. De naam van het dropje, de receptuur, de verpakking. Van Slooten gaat akkoord.

In 1998 worden De Echte mildzoute Hindelooper Ruitjes Drop (anno 1928) en De Echte volzoete Scheepsknopen Drop (anno 1936) geherintroduceerd. Op de achterkant van de verpakking vertelt Jochum de ontstaansgeschiedenis van de dropjes. Immers, achter elk dropje zit een verhaal. In radiocommercials vertelt Jochum dat hij weer terug van weggeweest is. Hij eindigt altijd met zijn zelfverzonnen slagregel: Ouderwets wordt weer nieuwerwets. De eerste twee dropjes zijn een groot succes. Een jaar later herintroduceert Jochum De Echte pittigzoete Sneker Zoethoudertjes (anno 1953). Ook een doorslaand succes.

Jochum Douwenga wordt bedolven onder fanmail. Mensen raken nieuwsgierig naar de man achter de dropmaker. Een journalist probeert ‘m te ontmaskeren. Het tv-programma De Achtste Dag begint een zoektocht. Ze komen dichtbij, maar dat oude baasje dat je zo vriendelijk toelacht op de achterkant van de verpakkingen, blijft min of meer een raadsel.

Om zijn fans tegemoet te komen schrijft hij zijn autobiografie ‘Drop of Dronder: het rijke leven van Jochum Douwenga: van puntzak tot Oldtimer’ (zie hieronder) dat te verkrijgen is door twee pakjes drop te kopen. In de jaren erna vertelt Jochum zijn verhalen ook in televisiecommercials en inmiddels zelfs op het wereldwijde web. Dropjes komen en gaan (de Ekster Pepermunt Drop, de Stavorense Stoofpeertjes, de zachtzoete Anijsegeltjes, de Salmiak Klinkers en de zaligzoete Pompeblaadjes). En er zullen er nog wel wat komen en gaan. Jochum zelf zal nog wel wat jaartjes meegaan. Hopen we toch.

 

 

Advertenties
Posted in: Merkhelden